Ośrodek Pomocy Społecznej w Sandomierzu

27-600 Sandomierz, ul. Słowackiego 17A, email: sekretariat@ops.sandomierz.pl

Dodatek mieszkaniowe

Dodatek mieszkaniowy - informacje ogólne.

Dodatek mieszkaniowy:

Wypłata dodatków mieszkaniowych jest zadaniem własnym gminy. Decyzje o przyznaniu/ odmowie przyznania dodatku podejmuje z upoważnienia dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej w Sandomierzu na podstawie wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego oraz deklaracji o wysokości dochodów za okres trzech miesięcy kalendarzowych poprzedzających dzień złożenia wniosku. Ponadto osoba ubiegająca się o dodatek mieszkaniowy ma obowiązek przedstawić do wglądu dokumenty potwierdzające wykazany w deklaracji dochód gospodarstwa domowego.

Właściciel domu jednorodzinnego powinien dodatkowo dołączyć do wniosku zaświadczenie Starostwa Powiatowego potwierdzającego tytuł prawny do zajmowanego budynku, wielkość powierzchni użytkowej domu jednorodzinnego i stan wyposażenia technicznego budynku.

Decyzja administracyjna o przyznaniu dodatku mieszkaniowego powinna być wydana w ciągu jednego miesiąca od daty złożenia wniosku. Odwołanie od decyzji wnosi się do samorządowego kolegium odwoławczego za pośrednictwem organu, który wydał decyzję.

Dodatek jest wypłacany do 10 dnia każdego miesiąca z góry zarządcy domu lub osobie upoważnionej do pobierania należności za mieszkanie. Bezpośrednio wypłaca się dodatki jedynie właścicielom domu jednorodzinnego.

Dodatek mieszkaniowy przysługuje:

1)najemcom oraz podnajemcom lokali mieszkalnych,

2)osobom mieszkającym w lokalach mieszkalnych, do których przysługuje im spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego,

3)osobom mieszkającym w lokalach mieszkalnych znajdujących się w budynkach stanowiących ich własność i właścicielom samodzielnych lokali mieszkalnych,

4)innym osobom mającym tytuł prawny do zajmowanego lokalu mieszkalnego i ponoszącym wydatki związane z jego zajmowaniem,

5)osobom zajmującym lokal mieszkalny bez tytułu prawnego, oczekującym na przysługujący im lokal zamienny albo socjalny.

Dodatek mieszkaniowy przysługuje na podstawie tylko jednego z tytułów wymienionych wyżej

WARUNKI PRZYZNANIA DODATKU MIESZKANIOWEGO

 Warunkiem “ dochodowym” przyznania dodatku jest fakt, aby średni miesięczny dochód na jednego członka rodziny w okresie 3 miesięcy poprzedzających dzień złożenia wniosku, nie przekraczał:

  • 175% kwoty najniższej emerytury w gospodarstwie jednoosobowym
  • 125% najniższej emerytury w gospodarstwie wieloosobowym,

Najniższa emerytura od 1 marca 2014r. wynosi 844,45 zł.

Dochód gospodarstwa domowego stanowią wszelkie przychody po odliczeniu kosztów ich uzyskania i składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe oraz ubezpieczenia chorobowe.

Do dochodu nie wlicza się świadczeń pomocy materialnej dla uczniów, dodatków dla sierot zupełnych, jednorazowych zapomóg z tytułu urodzenia się dziecka, dodatku z tytułu urodzenia dziecka, pomocy w zakresie dożywiania, zasiłków pielęgnacyjnych, zasiłków okresowych z pomocy społecznej, jednorazowych świadczeń pieniężnych i świadczeń w naturze z pomocy społecznej, dodatku mieszkaniowego, dodatku energetycznego oraz zapomogi pieniężnej, o której mowa w przepisach o zapomodze pieniężnej dla niektórych emerytów, rencistów i osób pobierających świadczenie przedemerytalne albo zasiłek przedemerytalny w 2007r.

 Warunkiem do przyznania dodatku mieszkaniowego jest m. in.: oprócz kryterium dochodu na osobę w rodzinie - warunek “powierzchniowy“. W przeliczeniu na liczbę członków gospodarstwa domowego, powierzchnia ta nie może przekraczać:

35 m2 dla jednej osoby,

40 m2 dla 2 osób,

45 m2 dla 3 osób,

55 m2 dla 4 osób,

65 m2 dla 5 osób,

70 m2 dla 6 osób.

W przypadku zamieszkiwania w mieszkaniu większej liczby osób, dla każdej kolejnej osoby powiększa się powierzchnię normatywną o 5 m2.

Normatywną powierzchnię powiększa się o 15 m2, jeżeli w lokalu mieszkalnym zamieszkuje osoba niepełnosprawna poruszająca się na wózku lub osoba niepełnosprawna, której niepełnosprawność wymaga zamieszkiwania w oddzielnym pokoju. O wymogu zamieszkiwania w oddzielnym pokoju orzekają powiatowe zespoły do spraw orzekania o niepełnosprawności, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych

Nie ogranicza uprawnienia do dodatku mieszkaniowego sytuacja, gdy powierzchnia użytkowa mieszkania nie przekracza powierzchni normatywnej o więcej niż 30% lub 50 % jeśli powierzchnia pokoi i kuchni nie przekracza 60 % powierzchni użytkowej lokalu.

WYDATKI NA MIESZKANIE WPŁYWAJĄ NA WYSOKOŚĆ DODATKU MIESZKANIOWEGO

Przy obliczaniu wysokości dodatku mieszkaniowego bierze się pod uwagę wydatki, jakie ponosi osoba ubiegająca się o dodatek w związku z zajmowaniem lokalu. Wydatkami, o których mowa są:

1) czynsz,

2) opłaty związane z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na lokale mieszkalne w spółdzielni mieszkaniowej z wyłączeniem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów

3) zaliczki na koszty zarządu nieruchomością wspólną,

4) odszkodowanie za zajmowanie lokalu bez tytułu prawnego,

5) inne niż wymienione w pkt 1-4 opłaty za używanie lokalu mieszkalnego,

6) opłaty za energię cieplną, wodę, odbiór nieczystości stałych i płynnych,

7) wydatek stanowiący podstawę obliczania ryczałtu na zakup opału.

Nie stanowią wydatków, wydatki poniesione z tytułu:

1) ubezpieczeń, podatku od nieruchomości, opłat za wieczyste użytkowanie gruntów,

2) opłat za gaz przewodowy, energię elektryczną, dostarczane do lokalu mieszkalnego (domu jednorodzinnego) na cele bytowe.

Jeżeli osoba ubiegająca się o dodatek mieszkaniowy zamieszkuje w lokalu mieszkalnym lub domu niewchodzącym w skład mieszkaniowego zasobu gminy, do wydatków przyjmowanych dla celów obliczenia dodatku mieszkaniowego zalicza się:

1) wydatki, które w wypadku najmu lokalu mieszkalnego byłyby pokrywane w ramach czynszu, lecz wyłącznie do wysokości czynszu, jaki obowiązywałby dla danego lokalu, gdyby lokal ten wchodził w skład zasobu mieszkaniowego gminy,

2) opłaty, poza czynszem, które obowiązywałyby w zasobie mieszkaniowym gminy, gdyby lokal ten wchodził w skład tego zasobu.

Jeśli lokal mieszkalny nie jest wyposażony w instalacje C.O. , instalacje ciepłej wody lub gazu przewodowego za wydatek przyjmuje się kolejno :

  • w przypadku braku instalacji c. o- równowartość 5 kWh bez opłat stałych miesięcznych i opłat abonamentowych z ostatniego rachunku za energię na 1 m. kw.
  • w przypadku braku instalacji centralnie ciepłej wody – równowartość 20 kWh bez opłat stałych i abonamentowych wg ostatniego rachunku za energię na jedną osobę w rodzinie
  • w przypadku braku instalacji gazu przewodowego - równowartość 10 kilowatogodzin energii elektrycznej w gospodarstwie jednoosobowym według rachunku za ostatni okres rozliczeniowy, z wyłączeniem opłaty abonamentowej i stałych opłat miesięcznych, oraz równowartość 2 kilowatogodzin na każdą dodatkową osobę.

Organ wydający decyzję ma możliwość zweryfikowania dochodów rodziny , struktury i stanu majątkowego poprzez przeprowadzenie wywiadu środowiskowego, który przeprowadzany jest w ciągu 14 dni od złożenia wniosku o przyznanie dodatku. Pracownik może żądać złożenia oświadczenia wnioskodawcy lub członka rodziny dodatku mieszkaniowego o stanie majątkowym (nieruchomości, samochód, oszczędności, papiery wartościowe itp.)

Odmowa złożenia takiego oświadczenia może stanowić podstawę do odmowy przyznania dodatku mieszkaniowego

Organ ustalający prawo do dodatku odmawia przyznania dodatku, jeśli w wyniku wywiadu środowiskowego ustali, że :

  • występuje rażąca dysproporcja pomiędzy niskimi dochodami wykazanymi w deklaracji a faktycznym stanem majątkowym wnioskodawcy wskazującym, że jest on w stanie uiszczać wydatki związane z zajmowaniem lokalu mieszkalnego wykorzystując własne środki posiadane zasoby pieniężne
  • faktyczna liczba osób wspólnie stale zamieszkujących i gospodarujących z wnioskodawcą jest mniejsza niż wykazana w deklaracji

Gdyby okazało się, że dodatek mieszkaniowy przyznano na podstawie nieprawdziwych oświadczeń wnioskodawcy- osoba pobierająca dodatek będzie zobowiązana do zwrotu nienależnie pobranej kwoty w podwójnej wysokości.

Należności te wraz z odsetkami i kosztami egzekucyjnymi podlega przymusowemu ściągnięciu w trybie postępowania egzekucyjnego w administracji

Dodatek mieszkaniowy może zostać wstrzymany, jeśli gospodarstwo domowe nie opłaca na bieżąco należności za zajmowany lokal. Nie uregulowanie należności w terminie 3 miesięcy od daty decyzji wstrzymującej wypłatę skutkuje wygaśnięciem decyzji o przyznaniu dodatku. Jeśli zaległości zostaną uregulowane – dodatek za okres, na który go wstrzymano, zostanie wypłacony

Jeśli w okresie 6 miesięcy od dnia przyznania dodatku nastąpią zmiany danych zawartych we wniosku lub deklaracji dochodowej – to nie będą one miały wpływu na wysokość wypłacanego dodatku mieszkaniowego.

Szczegółowe zasady przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego zawiera ustawa o dodatkach mieszkaniowych z dnia 21 czerwca 2001 r. ( Dz. U. z 2013r. poz. 966 z późniejszymi zmianami) wraz z aktami wykonawczymi : Rozporządzenie Rady Ministrów z 28 grudnia 2001r. w sprawie dodatków mieszkaniowych oraz Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 kwietnia 2013 r. w sprawie sposobu przeprowadzania wywiadu środowiskowego, wzoru kwestionariusza wywiadu oraz oświadczenia o stanie majątkowym wnioskodawcy i innych członków gospodarstwa domowego, związanych z ustalaniem stanu majątkowego wnioskodawcy.

Uchwałą Rady Miasta Sandomierza z dnia 10 grudnia 2003 r. w sprawie ustalenia wysokości wskaźników procentowych służących do obliczania dodatków mieszkaniowych, wysokość dodatku łącznie z ryczałtem nie może przekraczać 50 % wydatków przypadających na normatywną powierzchnię zajmowanego lokalu mieszkalnego lub 50 % faktycznych wydatków ponoszonych za lokal mieszkalny, jeśli powierzchnia tego lokalu jest mniejsza lub równa normatywnej powierzchni.

 

Jesteś tutaj: Start Ośrodek Pomocy Społecznej Dodatek mieszkaniowy