Statut Ośrodka Pomocy Społecznej w Sandomierzu
- Szczegóły 09 maj 2011 - poniedziałek, Odsłony: 5554
Statut Ośrodka Pomocy Społecznej w Sandomierzu nadany Uchwałą Nr XXII/227/2016 Rady Miasta Sandomierza z dnia 02.03.2016 r. w sprawie połączenia jednostek organizacyjnych: Ośrodka Pomocy Społecznej w Sandomierzu, Środowiskowego Domu Samopomocy w Sandomierzu oraz nadania statutu Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Sandomierzu.
STATUT OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ W SANDOMIERZU
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1. Ośrodek Pomocy Społecznej w Sandomierzu działa na podstawie:
1. Uchwały Miejskiej Rady Narodowej w Sandomierzu Nr XI/52/90 z dnia 27 kwietnia 1990r. w sprawie powołania jednostki budżetowej – Ośrodka Pomocy Społecznej w Sandomierzu;
2. Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym;
3. Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 o finansach publicznych;
4. Ustawa z dnia 12 marca 2004 o pomocy społecznej;
5. Niniejszego Statutu;
6. Regulaminu organizacyjnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sandomierzu.
§ 2.1. Ośrodek Pomocy Społecznej w Sandomierzu, zwanym dalej Ośrodkiem, jest jednostką organizacyjną Gminy Sandomierz.
2 W ramach Ośrodka działa Środowiskowy Dom Samopomocy w Sandomierzu.
3. Obszar działalności Ośrodka stanowi Miasto Sandomierz.
§ 3. 1. Ośrodek realizuje:
1. zadania własne gminy i zlecone gminie z zakresu pomocy społecznej wynikające z ustawy z dnia 12 marca 2004 o pomocy społecznej, w tym programy rządowe i gminne strategie;
2. zadania wynikające z ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych;
3. zadania wynikające z ustawy z dnia 19 sierpnia 1994r. o ochronie zdrowia psychicznego;
4. zadania wynikające z ustawy z dnia 21 czerwca 2001r. o dodatkach mieszkaniowych;
5. zadania wynikające z ustawy z dnia 07 września 2007 o pomocy osobom uprawnionym do alimentów;
6. zadania wynikające z ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie;
7. zadania wynikające z ustawy z dnia 09 czerwca 2011 o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej;
8. zadania wynikające z ustawy z dnia 16 września 2011r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi;
9. zadania wynikające z ustawy z dnia 10 kwietnia 1997r. Prawo energetyczne;
10. zadania wynikające z ustawy z dnia 4 kwietnia 2014 r. o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów;
11. zadania wynikające z ustawy z dnia 24 stycznia 1991 r. o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego;
12. zadania wynikające z ustawy z dnia 11.02.2016 o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci;
13. inne zadania i programy osłonowe o charakterze własnym i zleconym.
Rozdział 2
Cel i zadania Ośrodka
§ 4. 1. Zadaniem Ośrodka jest niesienie pomocy osobom i rodzinom tego potrzebującym.
2. Celem pomocy społecznej jest zaspokajanie niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin oraz umożliwienie im bytowania w warunkach odpowiadającym godności człowieka.
3. Zadania w zakresie pomocy społecznej obejmują w szczególności:
1) przyznawanie i wypłacanie przewidzianych ustawą świadczeń;
2) praca socjalna;
3) prowadzenie i rozwój niezbędnej infrastruktury socjalnej;
4) analiza i ocena zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej;
5) realizacja zadań wynikających z rozeznanych potrzeb społecznych;
6) rozwijanie nowych form pomocy społecznej i samopomocy w ramach zidentyfikowanych potrzeb.
§ 5.Ośrodek realizuje zadania zlecone gminie z zakresu administracji rządowej, które obejmują:
1)organizowanie i świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
2)przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych z klęską
żywiołową lub ekologiczną;
3)prowadzenie i rozwój infrastruktury ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
4)realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia;
5)przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych, a także udzielanie schronienia, posiłku oraz niezbędnego ubrania cudzoziemcom, o których mowa w art. 5a ustawy o pomocy społecznej;
6)przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych, a także udzielanie schronienia oraz zapewnianie posiłku i niezbędnego ubrania cudzoziemcom, którym udzielono zgody na pobyt ze względów humanitarnych lub zgody na pobyt tolerowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
7)wypłacanie wynagrodzenia za sprawowanie opieki;
8)zadania wynikające z ustawy o świadczeniach rodzinnych;
9) zadania wynikające z ustawy z dnia 11.02.2016 o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci;
10)zadania wynikające z ustawy z dnia 07.09.2007 o pomocy osobom uprawnionym do alimentów;
11)przyznawanie i wypłacanie jednorazowego zasiłku powodziowego, o którym mowa w ustawie z dnia 16 września 2011r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi;
12)ustalanie uprawnień i wypłacanie dodatku energetycznego wynikającego z ustawy z dnia
10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne;
13)ustalanie uprawnień i wypłacanie zasiłków dla opiekunów;
14)zadania wynikające z ustawy z dnia 24 stycznia 1991r. o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego.
§ 6. Ośrodek realizuje zadania własne gminy:
1) zadania wynikające z ustawy z dnia 21.06.2001 o dodatkach mieszkaniowych,
2) zadania wynikające z ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie,
3) zadania wynikające z ustawy z dnia 09.06.2011 o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
Rozdział 3
Cel i zadania Środowiskowego Domu Samopomocy
§ 7. 1. Celem działalności Środowiskowego Domu Samopomocy w Sandomierzu jest wspieranie uczestników i ich rodzin oraz kompensowanie skutków niepełnosprawności w sferze zdrowia psychicznego.
2. Środowiskowy Dom Samopomocy świadczy usługi w ramach indywidualnych lub zespołowych treningów samoobsługi i treningów umiejętności społecznych, polegających na nauce, rozwijaniu lub podtrzymywaniu umiejętności w zakresie czynności dnia codziennego i funkcjonowania w życiu społecznym.
Rozdział 4
Zasady gospodarki finansowej
§ 8.1. Ośrodek prowadzi gospodarkę finansową w formie jednostki budżetowej.
2. Działalność Ośrodka jest finansowana z budżetu gminy w zakresie realizacji zadań własnych.
3. Środki finansowe na realizację i obsługę zadań zleconych z zakresu administracji rządowej realizowanych przez gminę zapewnia budżet państwa.
Rozdział 5
Organizacja Ośrodka
§ 9. 1. Ośrodkiem kieruje Dyrektor i reprezentuje Ośrodek na zewnątrz.
2. W czasie nieobecności Dyrektora jego obowiązki pełni osoba wyznaczona przez Dyrektora.
3. Dyrektor wykonuje czynności pracodawcy w stosunku do pracowników zatrudnionych w Ośrodku Pomocy Społecznej w Sandomierzu.
4. Dyrektora Ośrodka zatrudnia oraz zwalnia Burmistrz.
5. Dyrektor wydaje akty wewnętrzne w zakresie bieżącej organizacji Ośrodka w formie zarządzeń, poleceń.
6. Dyrektor Ośrodka składa Radzie Miasta corocznie sprawozdanie z działalności Ośrodka i przedstawia potrzeby w zakresie realizowanych zadań w terminie wynikającym z planu pracy Rady.
7.Strukturę organizacyjną Ośrodka ustala Dyrektor Ośrodka w drodze regulaminu organizacyjnego.
8. Ośrodek używa podłużnej pieczęci o treści:
„Ośrodek Pomocy Społecznej
ul. Słowackiego 17a
27-600 Sandomierz
Identyfikator 005660592”.
Rozdział 6
Organizacja pracy Środowiskowego Domu Samopomocy
§ 10. 1. Środowiskowym Domem Samopomocy w Sandomierzu kieruje kierownik Domu.
2. Kierownik Domu jest zwalniany i zatrudniany przez Dyrektora Ośrodka Pomocy Społecznej w Sandomierzu.
3. Organizację pracy Środowiskowego Domu Samopomocy w Sandomierzu określa Regulamin Organizacyjny opracowany przez Kierownika Domu i zatwierdzony przez Dyrektora Ośrodka Pomocy Społecznej w Sandomierzu.
4. Wszystkie czynności z zakresu prawa pracy wobec pracowników Domu wykonuje Dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej w Sandomierzu.
5. Środowiskowy Dom Samopomocy używa pieczęci zawierającej nazwę placówki, adres.
Rozdział 7
Postanowienia końcowe
§ 11. Wszelkie zmiany do Statutu mogą być wprowadzone w formie przewidzianej do jego ustanowienia.